Tíz kis forgalmú, úgynevezett szárnyvonalon leáll a vasúti közlekedés augusztus 1-től. A vonatok helyett ezután buszok járnak majd. A legendás piros kisvonatokat sokan siratják, de a MÁV (Magyar Államvasutak) és a kormány kitart amellett, hogy ez elkerülhetetlen. Az intézkedés jó példa arra, amikor nem lehet minden igényt kielégíteni, és választani kell.
Természetesen a legkényelmesebb az lenne, ha mindenkit külön légitaxi szállítana, de erre sajnos nincs pénz. A közlekedés költségeit mindenhol kipótolja az állam: a budapesti villamosok és a gyorsvonatok fenntartásához sem lenne elég az a bevétel, ami a jegyek árából bejön.
Mire való a vonat?
A vasutat arra találták ki, hogy sok embert vagy árut olcsón szállítson. Pályát építeni drága, sokba kerülnek a járművek is, viszont utána a vaskerekek könnyedén gurulnak a síneken – tehát kevesebb energia kell a mozgáshoz. Nem véletlen, hogy az első sínpályák az angol szénbányákat szolgálták ki.
A vidéki szárnyvonalakon viszont nincs sok utas. Abaújszántóról Hidasnémetibe vagy visszafelé olyan kevesen utaznak, hogy bőven beleférnek egy buszba. Annak nem kell sín meg sorompó, nincs szükség jegyvizsgálóra sem. A most bezárt vonalak egy részén annyira kicsi volt a forgalom, hogy igazából egy mikrobusz is elég lenne a motorvonat kiváltására.

Piroska halott
Márpedig a vonatok nem bírják tovább. A piros Bzmot vonatok valóban legendásak, ugyanis az utolsó is majdnem negyven éve érkezett az akkori Csehszlovákiából. Azóta már felújították őket, de mostanra annyira elhasználódtak, hogy rendszeresen bedöglenek, sőt komolyabb balesetet is okozott már az állapotuk. Tehát vagy elköltünk több százmilliárd forintot új vonatokra, vagy más megoldást keresünk. És nemcsak a Piroskák mentek tönkre, hanem alattuk a pálya is – annak újjáépítése további pénzt igényelne. De vajon van-e értelme?
A vidéki vasúthálózat eredetileg a nagybirtokok és üzemek kiszolgálására épült: itt szállították a terményt, a bányák, erdészetek termékeit, és mellékesen az embereket. Ezért van sokfelé a vasútállomás a falun kívül – és emiatt szoktak át a lakók a buszra, amely be tud állni a főutcára. Így nem is a létező pályát kellene felújítani, hanem újat építeni – húsz utasnak.
Máshol viszont nagy szükség lenne vonatra. Például a Budapestre és más nagyvárosokba vezető autóutak mentén. Ezeken minden reggel óriási dugókat okoz a kertvárosokból munkába igyekvők sok ezres tömege. A gyorsvasút nekik és az autóktól fuldokló városnak is nagy segítség volna.